Elämäntapajuoma-huuhaa on markkinoijien markkinointiväittämien kokonaisuus, jossa tuotteen lisäarvo liitetään mm. ilmaisuihin "energia", "hyvinvointi", "kuitu", "Omega-3", "terveys" ja "urheilu". Yleensä elämäntapajuoma-huuhaa juomat ovat virvoitusjuomia johon on lisätty yksi tai useampi trendikäs ainesosa. (Ilander 2002, 16-17.)
Elämäntapajuoma-huuhaa perustuu suurelta osin harhauttavaan markkinointiin ja juomat ovat pääosin sokeroitua ja maustettua vettä ilman ihmeaineita. Poikkeuksena on mm. probioottivalmisteet (suoliston toimintaa ja vastustuskykyä parantava maitohappobakteeri). (Ilander 2002, 16-17.)
Virvoitusjuomat aiheuttavat nopean verensokerin heilahduksen henkilöille, jotka ovat herkkiä verensokerin muutoksille. Tämä koskee myös trendikkäitä sokeripitoisia juomavalmisteita. Yleensä elämäntapajuomien vaikutus urheilusuoritukseen on epämääräinen tai haitallinen. (Ilander 2002, 16-17.)
KIRJALLISET LÄHTEET:
Ilander, Olli. 2002. Energia- ja hyvinvointijuomat - markkinamiesten taidonnäyte (Juoksija-lehti 10, 32. vuosikerta, 16-17.). Ei julkaisupaikkaa: Kustannus Oy Juoksija.
sunnuntai 2. toukokuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.